Siirry pääsisältöön

Riikka Ala-Harja: Maihinnousu

Sotaan ei lähdetä häviämään, kukaan ei virallisesti pelkää, pelko ei kanna minnekään, soditaan, taistellaan, saatetaan kuolla, saatetaan jäädä henkiin, hävitään, voitetaan, rangaistaan, saadaan rangaistus.

Tämän lukemisesta on jo aikaa ja kirjan henkilöt ja juoni ovat ehtineet haalistua muistojen rajamaille, joten joudun turvautumaan muutamaan lukemisen aikana tekemääni pikaiseen muistiinpanoon.

Innostus lukea Riikka Ala-Harjan romaani syntyi loppukesän Normandian matkasta. Finlandia-ehdokkaanakin ollut romaani sijoittuu Normandiaan, jossa ranskalaisen Julien elämän hajoaa vähitellen palasiksi. Aviomies, Henri, jää kiinni pettämisestä, ja Emma-tytär sairastuu syöpään. Julie toimii samaan aikaan sotahistorian asiantuntijana ja oppaana Normandian maihinnousurantoja kierteleville turistiryhmille.

En voinut romaania lukiessa olla pohtimatta, oliko siinä omaelämäkerrallisia aineksia. Ala-Harja kertoi haastattelussa vuonna 2012 asuneensa ranskalaisen miehensä kanssa Normandiassa noin seitsemän vuoden ajan, kun miehen pettäminen aiheutti parisuhdekriisin ja sai kirjailijan muuttamaan takaisin Suomeen tyttärensä kanssa. Myös tytön syöpähoidot oli kuvattu romaanissa niin tarkasti, että mietin, oliko kirjailijalla kenties omakohtaista kokemusta aiheesta (mutta juttu olikin hieman monimutkaisempi, kuten tämän arvion viimeisestä kappaleesta käy ilmi).

Minusta oli erikoinen ratkaisu rinnastaa toinen maailmansota, erityisesti Normandian maihinnousun taistelut, kamppailuun syöpää vastaan. Lukiessa yritin pakonomaisesti tulkita tätä rinnastusta (ovatko natsit Euroopan syöpäsoluja?!), mutta jotenkin se jäi hämäräksi. Normandian maihinnousu on Julielle jotain suurta ja kaukaista, jota hän voi sotahistorioitsijana ja oppaana kuvailla, mutta lapsen sairastuminen ja sen aiheuttama hätä on valtava kriisi, tässä ja nyt.

Julie on kaikessa epätäydellisyydessään ärsyttävä. Hän on loputtoman mustasukkainen ja katkera miestään kohtaan ja rypee eron jälkeen itsesäälissä ja kostonhimossa. Toki tilanne on mitä on, ja usein kriisitilanteet elämässä tuovat esiin ihmisten pimeimmät puolet ja negatiivisimmat tunteet. Silti turhauduin siihen, että näkökulma oli aina vain Julien: Henri ja Emma nähdään vain hänen silmiensä kautta. Sen vuoksi esimerkiksi Henristä muodostuu melko yksipuolinen kuva, ja aukkojen täyttäminen jää lukijan mielikuvituksen varaan.

Itse kirjan teksti oli vetävää ja ytimekästä, välillä jopa listamaisen askeettista arjen askareiden pikkutarkkaa kuvailua. Luin tämän nopeasti kannesta kanteen.

Olen iloinen siitä, että sain tietää kirjan aiheuttamasta kohusta vasten sen lukemisen jälkeen. Muuten lukukokemus olisi varmasti kärsinyt. Kyse oli siis siitä, että Ala-Harjan sisko miehineen syytti julkisuudessa kirjailijaa siitä, että hän olisi kerännyt salaa tietoja heidän poikansa leukemiasta ja käyttänyt niitä luvatta hyväkseen romaanissaan. Tämä aiheutti keskustelua taiteen etiikasta: missä määrin kirjailijalla on oikeus käyttää lähipiirinsä kokemuksia teoksissaan? Sittemmin keskustelua samasta aiheesta on herättänyt myös eräs herra Knausgård... En ota kantaa kirjailijan oikeuksiin tai siihen, oliko kohu vain jonkinlainen markkinointikikka, mutta hieman epämiellyttävän jälkimaun se kyllä jätti kirjasta.

Riikka Ala-Harja: Maihinnousu. Like. 2012. 209 sivua.

Like: Maihinnousu
Like: Riikka Ala-Harja
Kiiltomato: "Odottamaton elämä"
Kirjavinkit: Maihinnousu

Kommentit

  1. Ilmeisesti kirjailijan siskolla on lapsi, jonka syöpähoitoja Ala-Harja käyttää apunaan. Muistaakseni se aiheutti sisarten välillä riitaa. Itse tykkäsin ihan aiheesta, mutta hahmot jäivät etäiseksi.

    VastaaPoista
  2. Minulle tämä kirja toimi todella hyvin, veti imuunsa nopeasti ja oli väkevä. Harmi, jos se on aiheuttanut riitaa perheessä...

    VastaaPoista
  3. Tämä oli huippu teos, eikä ihme, että se oli Finlandiaehdokkaana. Tiesin kohusta, mutta ei se vaikuttanut teoksen lukemiseen. Onhan näitä muitakin, jotka ovat käyttäneet sukunsa tarinoita omissa kirjoissaan ja lähipiirin henkilöitä, pisimmillään ehkä Kalle Päätalo. Anna-leena Härkönen on kirjoittanut sukunsa henkilöistä, samoin Anja Snellman...ja moni muu.
    Ala-Harjan teksti on upeaa, mutta silti en pitänyt uusimmasta Kevyt liha teoksesta. Maihinnousu on huikea verrattuna siihen.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

William Shakespeare: Romeo ja Julia

Voi Romeo, Romeo, miksi olet Romeo? Hylkää isäsi ja kiellä nimesi, tai jos et tahdo, vanno että rakastat, enkä minä silloin ole Capulet. Romeo ja Julia taitaa olla yksi esitetyimmistä ja tunnetuimmista (ellei tunnetuin) Shakespearen näytelmistä, "kaikkien aikojen rakkaustarina", josta on tehty tuhat ja yksi versiota ja uudelleentulkintaa. Shakespeare saa silti usein kaiken kunnian rakkaustarinan keksimisestä; moni ei tiedä, että hän ei suinkaan ollut ensimmäinen, joka kirjoitti Romeon ja Julian kohtalokkaasta suhteesta. Tarinaa oli kerrottu eri muodoissa ympäri Eurooppaa jo vuosikymmenten ajan ennen Shakespearen näytelmäversiota, ja se oli hänen yleisölleen hyvin tuttu. Shakespearen pääasiallinen lähde oli eräs Arthur Brooken runoteos, Romeus and Juliet (1562), josta näytelmän juoni ja kaikki sen henkilöt ovat peräisin. Romeon ja Julian hienous ei ehkä perustukaan pelkkään tarinaan vaan tapaan, jolla Shakespeare sen esittää. Näytelmää pidetään mestariteoksena ositt

José Saramago: Luola

[...] jotkut lukevat koko ikänsä eivätkä pääse koskaan lukemansa sisälle, he takertuvat tekstiin eivätkä ymmärrä että sanat ovat vain virtaavan joen poikki aseteltuja kiviä, ne ovat sitä varten että pääsisimme niitä myöten toiselle rannalle, sillä pääasia on juuri se toinen ranta, Paitsi jos, Paitsi jos mitä, Paitsi jos sellaisella joella ei olekaan pelkästään kahta rantaa vaan monta, jos jokainen lukija on itse oma rantansa ja jos se ranta, jolle hänen on päästävä, onkin juuri hänen ja vain hänen [...] Yritin joskus lukea José Saramagon Toinen minä -romaania, mutta en päässyt muutamaa kymmentä sivua pidemmälle. En pitänyt kilometrin pituisista lauseista, verkkaisesta tahdista ja sekavasta dialogista, jossa ei tiennyt kuka sanoi mitäkin. Tartuin siis hieman vastahakoisesti lukupiirikirjaamme Luolaan . Yllätyin, miten mukaansatempaava romaani oli (ainakin Toiseen minään verrattuna!) ja luin kuin luinkin 400-sivuisen järkäleen vajaassa viikossa. Tyyli tuntui heti alusta lähtien pe

Amy Chua: Tiikeriäidin taistelulaulu

Tässä on muutamia asioita, joita tyttäreni Sophia ja Louisa eivät koskaan saaneet tehdä: - käydä yökylässä - kutsua leikkikavereita kotiin - osallistua koulunäytelmään - valittaa siitä, että jäivät koulunäytelmän ulkopuolelle - katsoa televisiota tai pelata tietokonepelejä - valita itse harrastuksiaan - tuoda koulusta kymppiä huonompia arvosanoja Amy Chuan omaelämäkerrallisen kohukirjan alussa oleva lista asioista, jotka olivat kiellettyjä hänen tyttäriltään, on karua luettavaa. Chua yrittää kirjansa avulla vastata ihmettelijöiden kysymykseen siitä, minkä vuoksi erityisesti aasialaisperäiset lapset menestyvät usein kaikista parhaiten koulussa ja miksi yhä useampi huippumuusikko on vaikkapa kiinalainen. Chua uskoo kivenkovaan ns. kiinalaiseen kasvatusmalliin, jonka jyrkkyydestä yllä oleva listakin kertoo. Chuan mielestä on esimerkiksi huvittavaa, että monet amerikkalaiset tai "länsimaiset" äidit yleensäkin uskovat, että vanhempien on osoitettava lapsille, että oppim