Siirry pääsisältöön

David Whitehouse: Mobile Library

Then they were gone, towards what they did not know, and until now had not dared even imagine, in their giant library on wheels. It felt like opening a book about which they knew nothing.

I hadn't heard about this book before it caught my eye in the library. A road trip across England in a huge mobile library sounds like every bookworm's dream! :)

Bobby Nusku is a 12-year-old boy whose mother has disappeared from his life and whose father would prefer that the boy didn't exist. He spends his days obsessively collecting and cataloguing traces left behind by his mother: strands of her hair, pieces of her clothes, photographs... His only friend is Sunny, a boy who dreams of becoming a cyborg in order to protect Bobby and himself from bullies.

When Bobby meets Val, the cleaner of a mobile library, and her disabled daughter Rosa, his life changes forever. When the three need to run away, the mobile library and the stories within it provide a literal, and literary, escape into other places and other worlds.

What follows is a crazy, gripping adventure, full of eccentric characters and fantastical twists: a giant library on wheels rumbling across the English countryside, an ex-soldier with a dark secret, a lazy but lovable dog, an old zookeeper with a talking parrot, an abandoned manor in the middle of nowhere...


At the heart of everything is the notion of family, but not the traditional, old-fashioned sense of the word, but a refreshing view:

Family is where it's found.
Family doesn't have to be a father, a mother, a son or a daughter. Family is only where there is love enough. For them it was there, in that unlikeliest group of people... the Boy, the Queen, the Princess and the Caveman.

In traditional fairy tales (e.g. Cinderella) and a surprising number of modern children's stories (e.g. Harry Potter), the "real" biological parents and relatives are usually 'good' and the non-biological stepmothers, stepsisters etc. are often 'evil'. Whitehouse pretty much turns this setting upside-down. In his novel, biological ties are not necessarily unbreakable, everlasting or sacred. Without love, families simply do not function or even exist, and blood is not always thicker than water. New families can be formed and found in all shapes and sizes. What unites people is a need to love and be loved, a yearning to be understood and wanted.

Whitehouse's story is tender and funny, quirky and exciting. But at the same time, the book is also hearth-breaking; full of loss, cruelty, bullying and even violence (usually involving children). Still, Whitehouse shows mercy and compassion towards his main characters.

This book is a true fairy-tale adventure, mesmerising and sad, but oddly consoling. I hope that it will be translated into Finnish as well. :)

David Whitehouse: Mobile Library. Picador. 2015. 272 pages.

The Guardian: "Mobile Library by David Whitehouse review - an adventure for bibliophiles"

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

William Shakespeare: Romeo ja Julia

Voi Romeo, Romeo, miksi olet Romeo? Hylkää isäsi ja kiellä nimesi, tai jos et tahdo, vanno että rakastat, enkä minä silloin ole Capulet. Romeo ja Julia taitaa olla yksi esitetyimmistä ja tunnetuimmista (ellei tunnetuin) Shakespearen näytelmistä, "kaikkien aikojen rakkaustarina", josta on tehty tuhat ja yksi versiota ja uudelleentulkintaa. Shakespeare saa silti usein kaiken kunnian rakkaustarinan keksimisestä; moni ei tiedä, että hän ei suinkaan ollut ensimmäinen, joka kirjoitti Romeon ja Julian kohtalokkaasta suhteesta. Tarinaa oli kerrottu eri muodoissa ympäri Eurooppaa jo vuosikymmenten ajan ennen Shakespearen näytelmäversiota, ja se oli hänen yleisölleen hyvin tuttu. Shakespearen pääasiallinen lähde oli eräs Arthur Brooken runoteos, Romeus and Juliet (1562), josta näytelmän juoni ja kaikki sen henkilöt ovat peräisin. Romeon ja Julian hienous ei ehkä perustukaan pelkkään tarinaan vaan tapaan, jolla Shakespeare sen esittää. Näytelmää pidetään mestariteoksena ositt

José Saramago: Luola

[...] jotkut lukevat koko ikänsä eivätkä pääse koskaan lukemansa sisälle, he takertuvat tekstiin eivätkä ymmärrä että sanat ovat vain virtaavan joen poikki aseteltuja kiviä, ne ovat sitä varten että pääsisimme niitä myöten toiselle rannalle, sillä pääasia on juuri se toinen ranta, Paitsi jos, Paitsi jos mitä, Paitsi jos sellaisella joella ei olekaan pelkästään kahta rantaa vaan monta, jos jokainen lukija on itse oma rantansa ja jos se ranta, jolle hänen on päästävä, onkin juuri hänen ja vain hänen [...] Yritin joskus lukea José Saramagon Toinen minä -romaania, mutta en päässyt muutamaa kymmentä sivua pidemmälle. En pitänyt kilometrin pituisista lauseista, verkkaisesta tahdista ja sekavasta dialogista, jossa ei tiennyt kuka sanoi mitäkin. Tartuin siis hieman vastahakoisesti lukupiirikirjaamme Luolaan . Yllätyin, miten mukaansatempaava romaani oli (ainakin Toiseen minään verrattuna!) ja luin kuin luinkin 400-sivuisen järkäleen vajaassa viikossa. Tyyli tuntui heti alusta lähtien pe

Miki Liukkonen: Lapset auringon alla

100 on hyvä numero, hän ajatteli, se on tasapainoinen luku. Sillä on neljä jalkaa, se tuoksuu Omolle ja se on kissa. Niinpä Jonas osti appelsiineja. Hän osti niitä neljä, yhtä monta kuin kissalla on jalkaa, ja saippuaa, samanlaista kuin mitä mummolassa oli ollut hänen lapsuudessaan. Vihreää ja mäntysuovan tuoksuista. Tällaisen saippuan olemassaolon Jonas ehdottomasti hyväksyi, ei pelkästään sen nostalgia-arvon takia vaan myös yleisen hygienian. Tämä on ensimmäinen kirja, jolla osallistun Sivumennen-podcastin ja -blogin #hyllynlämmittäjä-haasteeseen, jossa tarkoituksena on lukea vuoden aikana 12 vielä lukematonta kirjaa omasta hyllystä. Miki Liukkosen Lapset auringon alla on odottanut hyllyssä lukemistaan jo useamman vuoden ajan, muistaakseni ilmestymisvuodestaan (2013) lähtien. Liukkonenhan on oululainen kirjallisuuden enfant terrible ; nuoren, boheemin, vähän hullun rappiorunoilijan perikuva, joka väitti - kenties vain puolivakavissaan - uudistavansa suomalaisen kirjallisuude