Siirry pääsisältöön

Ildefonso Falcones: Meren katedraali

- Bastaixit ovat sataman juhtamuuleja; he kantavat tavaraa rannalta kauppiaiden varastoihin ja varastoista rannalle. He lastaavat ja purkavat venemiesten maihin soutamaa kauppatavaraa.
- Eivätkö he työskentelekään Santa Marian rakennuksella? Arnau kysyi.

- Kyllä. Enemmän kuin kukaan, Àngel vastasi ja nauroi poikien ilmeelle. - He ovat vaatimatonta köyhälistöä, mutta heitä hartaampia Neitsyt Marian palvojia ei olekaan. Koska he eivät voi lahjoittaa rakennukselle rahaa,
bastaixien kilta on lupautunut kantamaan ilmaiseksi kivet kuninkaan louhokselta Montjuïcista tänne työmaalle. He kantavat kivet harteillaan, Àngel kuvaili katse kaukaisuudessa, - ja kulkevat monen virstan matkan kivitaakkoineen, joita täällä siirrellään kahden miehen voimin.

Ildefonso Falcones on espanjalainen asianajaja, joka päätti ilmoittautua iltaisin pidettävälle kirjoittajakurssille. Aamuisin, ennen työpäivän alkua, hän heräsi kirjoittamaan romaaniaan. Tätä jatkui viisi vuotta ja tuloksena on Meren katedraali, myyntimenestys, jonka käännösoikeudet on myyty jo 36 maahan.

Historialliset romaanit kaatuvat ainakin omalla kohdallani usein siihen, että niiden aihe ei kiinnosta. Espanjan historia sinällään saati Barcelonan kaupunki 1300-luvulla ei ollut ennestään itselleni kovinkaan tuttu aihe. Meren katedraali oli kuitenkin positiivinen yllätys - sekä kaupunkikuvauksensa että historian elävöittämisen osalta.

Tarina kertoo Arnau Estanyolista, maaorjan pojasta, joka päätyy lapsena isänsä kanssa maaseudulta Barcelonaan kantamaan Santa Maria del Marin katedraalin rakennuskiviä yhtenä arvostetuista bastaixeista, vapaaehtoisista kivenkantajista. Arnau tutustuu Joaniin, jonka isä on heittänyt pojan pois kodistaan ja jonka äiti on vangittuna pihan perällä olevaan pieneen hökkeliin. Romaanissa seurataan Arnaun ja Joanin vaiheita aina aikuistumiseen asti, Barcelonan kukoistuskaudelta julman inkvisition alkuvuosiin saakka.

Vaikka romaani on oikeastaan yllättävän koukuttava, kirjailijan kömpelöt kerrontatekniikat häiritsevät välillä. Poliittista ja arkkitehtuurista historiaa on yritetty tunkea puoliväkisin juonen sekaan. Välillä henkilöt käyvät keskenään pitkäveteisiä, teennäisen oloisia keskusteluja, joiden perimmäinen tarkoitus on vain tuoda lukija ajan tasalle ympäröivän maan tapahtumista. Toisaalta yksittäisten ihmisten kohtalot tuntuvat paljon mielenkiintoisemmilta, kun ne voi sijoittaa laajempaan kokonaisuuteen. Vaikka tarina ei aina edennyt sujuvasti, kirja oli nopealukuinen ja viihdyttävä.

Ildefonso Falcones: Meren katedraali. Bazar. 2008.
Espanjankielinen alkuteos: La catedral del mar
Suomentaja: Satu Ekman

Bazar: Meren katedraali
Bazar: Ildefonso Falcones
HS Kirjat: "Elämää ja esitelmiä ruttohautojen äärellä"

Katso myös nämä:

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

William Shakespeare: Romeo ja Julia

Voi Romeo, Romeo, miksi olet Romeo? Hylkää isäsi ja kiellä nimesi, tai jos et tahdo, vanno että rakastat, enkä minä silloin ole Capulet. Romeo ja Julia taitaa olla yksi esitetyimmistä ja tunnetuimmista (ellei tunnetuin) Shakespearen näytelmistä, "kaikkien aikojen rakkaustarina", josta on tehty tuhat ja yksi versiota ja uudelleentulkintaa. Shakespeare saa silti usein kaiken kunnian rakkaustarinan keksimisestä; moni ei tiedä, että hän ei suinkaan ollut ensimmäinen, joka kirjoitti Romeon ja Julian kohtalokkaasta suhteesta. Tarinaa oli kerrottu eri muodoissa ympäri Eurooppaa jo vuosikymmenten ajan ennen Shakespearen näytelmäversiota, ja se oli hänen yleisölleen hyvin tuttu. Shakespearen pääasiallinen lähde oli eräs Arthur Brooken runoteos, Romeus and Juliet (1562), josta näytelmän juoni ja kaikki sen henkilöt ovat peräisin. Romeon ja Julian hienous ei ehkä perustukaan pelkkään tarinaan vaan tapaan, jolla Shakespeare sen esittää. Näytelmää pidetään mestariteoksena ositt

José Saramago: Luola

[...] jotkut lukevat koko ikänsä eivätkä pääse koskaan lukemansa sisälle, he takertuvat tekstiin eivätkä ymmärrä että sanat ovat vain virtaavan joen poikki aseteltuja kiviä, ne ovat sitä varten että pääsisimme niitä myöten toiselle rannalle, sillä pääasia on juuri se toinen ranta, Paitsi jos, Paitsi jos mitä, Paitsi jos sellaisella joella ei olekaan pelkästään kahta rantaa vaan monta, jos jokainen lukija on itse oma rantansa ja jos se ranta, jolle hänen on päästävä, onkin juuri hänen ja vain hänen [...] Yritin joskus lukea José Saramagon Toinen minä -romaania, mutta en päässyt muutamaa kymmentä sivua pidemmälle. En pitänyt kilometrin pituisista lauseista, verkkaisesta tahdista ja sekavasta dialogista, jossa ei tiennyt kuka sanoi mitäkin. Tartuin siis hieman vastahakoisesti lukupiirikirjaamme Luolaan . Yllätyin, miten mukaansatempaava romaani oli (ainakin Toiseen minään verrattuna!) ja luin kuin luinkin 400-sivuisen järkäleen vajaassa viikossa. Tyyli tuntui heti alusta lähtien pe

Kevään 2022 uutuuskirjavinkit

Herätelläänpä taas vaihteeksi blogia talviunilta... Nyt keväällä ilmestyy valtava määrä kiinnostavia uutuuksia. Poimin eri kustantamoilta tähän ne 20 kirjaa, joita eniten odotan. Mukana on myös muutamia nuortenkirjoja ja perheen nuoremmille lukijoille suunnattuja uutuuksia. TAMMIKUU Merit Riihonen : Mitä ikinä haluat (Karisto) Esikoisteos nuoruudesta, musiikista ja ihmismielen pimeistä sopukoista.   Iida Rauma : Hävitys - tapauskertomus (Siltala) Tämä kirja on jo ehtinyt olla esillä kirjagramissa, blogeissa ja muuallakin mediassa. Väkivallasta ja sen vaikutuksista ihmiseen.  Pertti Saloheimo : Meren ja tulivuoren välissä (WSOY) Pienoisromaani luonnontutkijasta, joka kohtaa syrjäisessä tutkimuskohteessa luonnon outouden ja karmivuuden. Kuulostaa vähän Jeff VanderMeerin Hävitys -kirjalta. Jemma Hatt : Seikkailijat ja kirottu linna (Kumma) Seikkailijat-sarjan ensimmäinen osa salaperäisestä linnasta kuulostaa kuvauksen perusteella Viisikoilta! Kirja on juuri 9-vuotiaalla kesken ja on kuu