Dionysos kierteli täyttämässä laseja vahvimmalla viinillään. Tunnelma oli hilpeä. Hera ja Zeus eivät tietenkään olleet paikalla, eivät myöskään ne jumalat, joiden toimipaikat olivat toisaalla - esimerkiksi Haades ja Persefone olivat manalassa ja Poseidon pienessä merenrantatönössään, joka haisi kalalta kuten hänkin - mutta sana oli varmasti levinnyt, ja hekin kaiketi nököttivät televisioidensa ääressä valmiina katsomaan ohjelmaa. Harva asia huvittaa jumalaa niin paljon kuin se, että saa nähdä toisen jumalan nolaavan itsensä.
Kreikkalaiset jumalat ovat kuolemattomia, mutta kukaan modernissa maailmassa ei enää palvo heitä. He ovat paenneet turistien valloittamalta Olympokselta ja asettuneet asumaan rähjäiseen kimppakämppään Lontooseen. Kukin yrittää tulla toimeen niillä vahvuuksilla, joita hänellä on. Apollon juontaa meedio-ohjelmaa TV:ssä, Afrodite myy puhelinseksiä, Artemis ulkoiluttaa koiria, Dionysos toimii baarinpitäjänä, Athene tekee tutkimusta ja Eros on - hämmentävää kyllä - tullut uskoon. Jumalia vaivaa sanoinkuvaamaton kyllästymisen tunne, ja kaiken kukkuraksi heidän voimansa ovat alkaneet mystisesti hiipua.
Kurittomat ja juonittelevat jumalat ärsyttävät toisiaan ja tekevät toisistaan julmaa pilaa. Kun mukaan saadaan vielä kaksi kuolevaista, pahaa-aavistamaton siivooja Alice ja tämän ujo poikaystävä Neil, soppa on valmis. Jumalat vetävät kuolevaiset mukaan koston ja rakkauden kierteeseen, jossa seikkaillaan aina manalassa asti.
Kirja toimi ainakin minulla hyvänä pikakurssina kreikkalaisiin jumaliin. Antiikin Kreikan jumalat ovat siinä mielessä inhimillisinä, että he oikuttelevat, juonittelevat ja riitelevät keskenään kuin uhmaikäiset lapset. Silti jokaisella on yliluonnollisia voimia. Tästä kombinaatiosta ei tietenkään voi syntyä muuta kuin ongelmia tavallisille kuolevaisille, vaikka pohjimmiltaan huonosti käyttäytyvät jumalatkin tarkoittavat - kai - hyvää.
Romaanin perusidea on hyvä, vaikka ei ole ensimmäinen kerta, kun jumaltarustoja ja mytologioita on tuotu nykypäivään sijoittuvaan tarinaan (esim. Johanna Sinisalon Sankarit...). Silti minua jäi kaihertamaan tunne, että ideasta olisi voinut saada paljon enemmänkin irti. Kirjavinkkien arvostelussa kehutaan kirjan sisältävän "ehtaa brittiläistä huumoria", mutta kyllä saarivaltiossa on hauskempiakin kirjoja kirjoitettu. Tämä ei siis ollut mikään maailmoja mullistava tai erityisen mieleenpainuva lukukokemus, mutta kevyenä viihdepläjäyksenä ihan ok.
Muista tämän lukeneista bloggaajista Morre ei myöskään innostunut, Inka, peikkoneito ja anni.m sen sijaan ovat pitäneet kirjasta enemmän. Marjis suosittelee tätä lomakirjaksi vaikkapa rannalle. :)
Marie Phillips: Huonosti käyttäytyvät jumalat. Bazar. 301 sivua.
Englanninkielinen alkuteos: Gods Behaving Badly
Suomentaja: Titia Schuurman
Bazar: Huonosti käyttäytyvät jumalat
Kirjavinkit: Huonosti käyttäytyvät jumalat
Kreikkalaiset jumalat ovat kuolemattomia, mutta kukaan modernissa maailmassa ei enää palvo heitä. He ovat paenneet turistien valloittamalta Olympokselta ja asettuneet asumaan rähjäiseen kimppakämppään Lontooseen. Kukin yrittää tulla toimeen niillä vahvuuksilla, joita hänellä on. Apollon juontaa meedio-ohjelmaa TV:ssä, Afrodite myy puhelinseksiä, Artemis ulkoiluttaa koiria, Dionysos toimii baarinpitäjänä, Athene tekee tutkimusta ja Eros on - hämmentävää kyllä - tullut uskoon. Jumalia vaivaa sanoinkuvaamaton kyllästymisen tunne, ja kaiken kukkuraksi heidän voimansa ovat alkaneet mystisesti hiipua.
Kurittomat ja juonittelevat jumalat ärsyttävät toisiaan ja tekevät toisistaan julmaa pilaa. Kun mukaan saadaan vielä kaksi kuolevaista, pahaa-aavistamaton siivooja Alice ja tämän ujo poikaystävä Neil, soppa on valmis. Jumalat vetävät kuolevaiset mukaan koston ja rakkauden kierteeseen, jossa seikkaillaan aina manalassa asti.
Kirja toimi ainakin minulla hyvänä pikakurssina kreikkalaisiin jumaliin. Antiikin Kreikan jumalat ovat siinä mielessä inhimillisinä, että he oikuttelevat, juonittelevat ja riitelevät keskenään kuin uhmaikäiset lapset. Silti jokaisella on yliluonnollisia voimia. Tästä kombinaatiosta ei tietenkään voi syntyä muuta kuin ongelmia tavallisille kuolevaisille, vaikka pohjimmiltaan huonosti käyttäytyvät jumalatkin tarkoittavat - kai - hyvää.
Romaanin perusidea on hyvä, vaikka ei ole ensimmäinen kerta, kun jumaltarustoja ja mytologioita on tuotu nykypäivään sijoittuvaan tarinaan (esim. Johanna Sinisalon Sankarit...). Silti minua jäi kaihertamaan tunne, että ideasta olisi voinut saada paljon enemmänkin irti. Kirjavinkkien arvostelussa kehutaan kirjan sisältävän "ehtaa brittiläistä huumoria", mutta kyllä saarivaltiossa on hauskempiakin kirjoja kirjoitettu. Tämä ei siis ollut mikään maailmoja mullistava tai erityisen mieleenpainuva lukukokemus, mutta kevyenä viihdepläjäyksenä ihan ok.
Muista tämän lukeneista bloggaajista Morre ei myöskään innostunut, Inka, peikkoneito ja anni.m sen sijaan ovat pitäneet kirjasta enemmän. Marjis suosittelee tätä lomakirjaksi vaikkapa rannalle. :)
Marie Phillips: Huonosti käyttäytyvät jumalat. Bazar. 301 sivua.
Englanninkielinen alkuteos: Gods Behaving Badly
Suomentaja: Titia Schuurman
Bazar: Huonosti käyttäytyvät jumalat
Kirjavinkit: Huonosti käyttäytyvät jumalat
No hohhoh! Että vielä brittiläistä huumoria?
VastaaPoistaMinusta tuossa tosiaan oli sellaista tavallista sekoilu-sähläyshuumoria. Ihan ok, mutta ei mitään erikoisempaa.
On totta että minustakin tuntui et ideasta olisi voinut saada enemmän irti - silti mä tykkäsin tästä yllättävän paljon.
VastaaPoistahttp://ootaluenekaloppuun.blogspot.com/2010/04/marie-phillips-huonosti-kayttaytyvat.html
Morre, niinpä! :) Kirjan perusteella ollaan tekemässä leffaa, että en tiedä toimiiko sekoilu-sähläysmeininki sitten paremmin valkokankaalla...
VastaaPoistaanni, tämä taitaa tosiaan jakaa mielipiteitä! Linkitän sinut myös arvioon. :)